Sistemul medical tradiţional hindus cunoscut drept Ayurveda a fost folosit timp de mii de ani pentru a diagnostica, trata şi menţine sănătatea umană. Tradus în sanscrită ca „ştiinţa vieţii”, se bazează pe credinţa că sănătatea şi bunăstarea depind de echilibrul dintre minte, corp şi spirit.

Noi, cei din cultura vestică, tindem să separăm alimentele, tratamentul pentru minte, corp şi spirit ca şi când ar fi elemente deconectate, iar nu părţi ale aceluiaşi întreg, ale organismului. Ayurveda considera că toate sistemele corpului sunt interconectate şi e important să le menţinem optimă funcţionare.

Mai jos sunt 10 practici ayurvedice pe care le poţi aplica în rutina ta zilnică pentru o viaţă lungă şi sănătoasă.

1. Bea un pahar de apă caldă cu lămâie în fiecare dimineaţă

Popularizată în zilele noastre, această tehnică îşi are originile din Ayurveda. E o modalitate foarte bună prin care îţi pregăteşti sistemul digestiv pentru eliminarea toxinelor. De asemenea, apa cu lămâie are rolul de a curăţa organismul, de a-ţi oferi vitaminele şi mineralele necesare pentru a-ţi începe ziua şi a-ţi întări sistemul imunitar.

2. Mănâncă moderat şi nu bea prea mult în timpul mesei

Mănâncă astfel încât să te saturi, dar nu să te simţi balonat şi prea plin. Evită să bei lichide cu jumătate de oră înainte de masă şi cu o oră după aceasta. Consumul prea mare de lichide în timpul mesei diluează acidul stomacal îngreunând procesul digestiv. Dacă simţi că îţi e sete, bea nu mai mult de 250 ml la masă şi asigură-te că lichidul este cald, nu rece.

3. Lasă 4-5 ore între mese

Oferă-i sistemului digestiv timp de procesare a întregii hrane înainte să mai consumi altceva. De asemenea, acorda spaţiu caloriilor absorbite de-a lungul zilei astfel încât organismal să aibă energia potrivită pentru o funcţionare optimă. Digestia e un proces greoi aşa că evită ronţăielile.

4. Fă-ţi săptămânal un masaj abhyanga cu ulei

Se spune că efectul masajului abhyanga este acelaşi cu momentul în care te simţi iubit, oferindu-ţi sentimentul de căldură şi protecţie. Reface echilibrul dintre corp, minte şi spirit şi creşte speranţa de viaţă.

Masează-ţi săptămânal corpul începând de la picioare şi până la cap cu un ulei de cocos sau chiar fără ulei pentru a experimenta beneficiile acestei practici.

5. Absorbţia de ulei

Absorbţia de ulei este cunoscută ca ajutând corpul la detoxifiere, albirea dinţilor şi împrospătarea respiraţiei. Această practică constă în aplicarea de ulei de susan sau cocos în gură şi absorbţia lui printre dinţi timp de 20 de minute; după aceea se scuipă şi se periază dintii.

6. Curăţarea limbii

În termenii ayurvedici, această practică este un mod de a elimina Ama din corp. Ama se referă la orice acumulare de reziduuri toxice din trup şi minte.

Curăţă-ţi limba cu un instrument de cupru special creat pentru această tehnică. Fă asta în fiecare dimineaţă, chiar înainte să îţi bei apa cu lămâie, pentru a elimina toxinele.

7. Exerciţii

Fă un ritual din a te mişca zilnic. Fie că mergi să te plimbi ori lucrezi la sală, această practică te va ajuta să te simţi mai bine fizic şi psihic. De asemenea, va contribui la îmbunătăţirea somnului.

8. Evită băuturile reci

Stai departe de băuturile reci mai ales când eşti pe cale să iei masa. Acestea împiedică digestia, provoacă deshidratare, solidifică grăsimile şi nu le lăsă să fie arse. Aşadar, în loc să îşi folosească energia pentru digestie, corpul tău o va aloca reglării temperaturii din corp şi va determina pierderea de apă.

Totodată consumul de apă rece după masa scade capacitatea de funcţionarea a sistemului imunitar.

9. Mănâncă liniştit

Când iei masa concentrează-te asupra mâncării din faţa ta – ceea ce înseamnă: fără laptop, telefon sau televizor care să te distragă. Mănâncă conştient: mestecă mâncarea şi pune furculiţa jos între muşcături şi trăieşte senzaţia fiecărei îmbucături.

10. Respectă o rutină

Aplică oricare dintre aceste practici în ceea ce faci zilnic şi conştientizează faptul că e o parte esenţială a sănătăţii corpului şi spiritului tău. Va fi greu la început să te ţii de aceste noi rutine, dar de îndată ce te obișnuești, vei căuta să ai cât mai des parte de astfel de momente zilnic.

Ai încercat vreodată unul dintre aceste ritualuri? Cum te-au ajutat?